Recomandări pentru identificarea unei idei de afaceri

         În fundamentarea deciziei de a investi într-un anumit domeniu, este bine să se pornească de la pasiuni, interese și aptitudini. Pornind de la o listă a pasiunilor, a intereselor corelate cu aptitudinile avute se poate ajunge la câteva idei interesante de afaceri.

         Se poate apela la diverse publicații. În foarte multe reviste, ziare, alte publicații se prezintă numeroase idei de afaceri. Astfel de publicatii prezintă informații despre pașii de urmat precum și o estimare a resurselor necesare pentru demararea unei afaceri.

         Inspirarea din ideile de succes ale altor persoane. Afirmația că o afacere poate avea succes doar dacă se bazează pe o idee nouă și originală nu este întotdeauna adevărată. De fapt cu cât ideea a fost mai puțin încercată și verificată de alți întreprinzători cu atât riscul este mai mare. Pentru aceasta se recomandă a se face o inventariere a afacerilor apreciate ca având succes, urmând să fie identificate cele care se consideră potrivite profilului persoanei participante la antreprenoriat. Se pot identifica oportunități noi de afaceri prin combinarea a două sau mai multor idei de afaceri.

         Identificarea unei nișe în cadrul pieței. Aceasta înseamnă identificarea unor nevoi ale consumatorilor aparținând anumitor segmente de piață care nu sunt satisfăcute în prezent de produsele, serviciile oferite de firmele active pe aceea piață. Acest demers nu este unul ușor. Se poate porni de la a identifica tendințele care se manifestă la nivel local și național, apelând la diverse buletine de informare, la presă, la emisiunile economice, la știri, la ceea ce spun cetățenii. După ce tendințele au fost identificate se poate încerca identificarea nevoii cu care acestea sunt corelate și astfel se poate ajunge la una sau mai multe idei de afaceri care să satisfacă acea nevoie.

         Achiziționarea unei francize. Franciza este o relație de afaceri între un francizor (deținătorul unei mărci sau al unei metode de afaceri) și un francizat (un operator local al acelei firme). Francizatul se obligă să plătească francizorului o anumită sumă de bani în schimbul dreptului de a utiliza marca sau metoda de afaceri sau de amândouă. Plata se face de obicei sub forma unei taxe inițiale, urmată de procente cuvenite din volumul vânzărilor sau dintr-un alt indicator economic similar. Principalul avantaj al lansării în afaceri prin achiziționarea unei francize este acela că metoda de afaceri este una verificată. Aceasta înseamnă că șansele de reușită sunt mai mari decât în cazul pornirii afacerii de la zero. Amestecul francizorului în afacere se limitează la instruirea francizatului cu privire la gama de produse și servicii, politica de prețuri, mărimea și arhitectura spațiilor, dotărilor, dar uneori acesta poate impune până și uniforma angajaților. De asemenea se mai pot oferi sfaturi cu privire la management, instruirea angajaților, politica de servicii post-vanzare, contabilitate. Francizorii mari oferă de obicei, sprijin sub formă de campanii publicitare și de promovare a vânzărilor. Dezavantajul major al francizei este că firma nu va aparține niciodată cu adevărat întreprinzătorului. Inflexibilitatea francizorului care nu ia în considerare schimbările din mediul de afaceri caracteristic zonei în care operează poate afecta negativ firma. Faptul că profitul obținut nu va aparține în totalitate, reprezintă un alt dezavantaj major al francizei.

 

         Cumpărarea unei firme deja existentă. Principalul avantaj al cumpărării unei firme deja existente este operativitatea. Astfel nu mai este necesar să se caute un spațiu și nici dotările potrivite. De asemenea există furnizori și clienti, iar afacerea se poate derula din prima zi a achiziției. În cazul înființării unei firme, nivelul veniturilor care să egaleze costurile (pragul de rentabilitate) se obține după o perioadă de timp de funcționare, de obicei de până la șase luni. Un alt avantaj al cumpărării unei firme este acela că există o bază pentru dezvoltările ulterioare. Avantajele enumerate mai sus sunt însoțite și de anumite dezavantaje. Acestea sunt: uneori este mai ieftin să pornim de la zero și să se achiziționeze exact spațiile și dotările dorite; este posibil ca situația financiară viitoare a firmei să nu mai fie identică sau măcar apropiată de cea trecută pe care am analizat-o la achiziție; este posibil să nu se cunoască toate informațiile cu privire la dezvoltarea locală și să nu se știe că în viitor se vor construi noi magazine chiar lângă cel achiziționat, acest lucru afectând nefavorabil cifra de afaceri. Sunt cunoscute cazuri de succes prin achiziționarea unei firme deja existente cum ar fi: pensiune turistică, un mic magazin alimentar, o firmă de distribuție.